Recenze: Zmizení (Prisoners) – nával úzkosti v labyrintu strachu
Ne. Z tohohle filmu vám dobře nebude. A pokud jste slabší povaha, která nezvládá vypjatější filmové podívané, tomuhle kousku se radši doopravdy vyhněte. Rodiny Kellera Dovera (Hugh Jackman) a Franklina Birche (Terrence Howard) jsou takřka sousedé a pravidelně se i navštěvují. Při jedné takové návštěvě ale při procházce zmizí 2 jejich nejmladší dcery. Jedinou stopou je karavan, který v době, kdy obě dívky zmizely, parkoval nedaleko. Jeho řidič a následně i hlavní podezřelý, mentálně zaostalý Alex, je však shledán nevinným a propuštěn na svobodu. Vyšetřování pak i dál vede detektiv Loki (Jake Gylenhaal), který začne narážet na změť zdánlivě nesouvisejícíh stop. Ty ale stále nevedou k nalezení obou dívek. Iniciativu tedy do svých rukou bere Keller Dover (Jackman). Alexe unese a je odhodlaný z něj dostat pravdu mučením. Tohle všechno se stane zhruba v prvních 40ti minutách filmu. Jenže to před sebou máme ještě další 2 hodiny.
Nutno podotknout, že i v těch se neustále něco dějě; objevují se nové stopy, jsme konfrontováni s novými zjištěními, ale pořád to zkrátka dohromady nedává smysl. Všechno spojuje jen všudypřítomný pocit úzkosti a strachu. Deprese je zkrátka prolezlá celým filmem, čemuž pomáhají i ponuré barvy a celkové vyznění kamery. Už už si myslíte, že byste mohli být na stopě toho, jak se příběh rozplete, ale pak dostanete další indicii, která váš scénář smete ze stolu a vy se znovu propadnete do labyrintu úzkosti, protože vůbec netušíte, kde dívky jsou a jestli jsou ještě na živu.
Scénář je vskutku vybroušený a ještě pár minut po závěrečných titulcích si budete spojovat jednotlivé části mozaiky, aby všechno nakonec beze zbytku zapadlo. Čímž se jen potvrzuje, že tvůrci pracovali s maximální pečlivostí. A to včetně takových detailů, jako je zakrytí Alexových úst, když pod nátlakem mluví ke Kelleru Doverovi. Je to skutečně jen o klouby ruky, ale vy si kvůli tomu nemůžete být jistí, jestli ta slova doopravdy zazněla. Prostě síla filmu se projevuje v každém, byť sebemenším, detailu. Lehounkým zklamáním byl až předzávěrečný twist (klávesnice ex machina), kdy si scénáristé pomohli náhodným vstupem, jenž přivede detektiva Lokiho konečně na tu správnou a finální stopu.
Jinak ale filmu nemám co vytknout a chtěl bych poznamenat, abyste se vůbec nebáli té stopáže. Uteče to totiž jako voda a vy za sebou budete mít jeden z nejlepších filmů roku 2013.
Hodně dlouho mi po nějakém filmu nebylo tak úzko. Propracovaný příběh vás celou dobu zaplavuje indiciemi, abyste se nakonec stejně dali podat.
Čili film, kterej se bude líbit úplně všem a bezesporu se stane klasikou.
Poctivej film, kterej ve vás zanechá pocit příjemně strávenýho času.
ale pořád půjde o dobrou zábavu, navíc řemeslně dobře odvedenou.
Coby film už jde o slabší kousek, na kterým si ale pořád můžete najít pozitiva.
Film dobrej tak na zalepení nudného a deštivého odpoledne. Jinak ztráta času.
když už se to nepodařilo nám.