Seriál: True Detective – majstrštyk ve stylu Zodiaka? (1. a 2. díl)
Nový detektivní seriál z produkce HBO, který má za sebou prozatím 2 díly nás navnadil. Doufejme, že očekávání naplní. Předpoklady k tomu rozhodně má.
Ústředními postavami jsou dva (alespoň na první pohled) charakterově rozdílní detektivové; Rush Cohle (Mathew McConaughey) a Martin Hart (Woody Harrelson). Oba sedí ve výslechové místnosti v roce 2012 před dvěma federálními agenty, kteří je vyslýchají ohledně jejich případu, jenž společně řešili v roce 1995 v lousianské oblasti. Tehdy šlo o vraždu mladé dívky, jejíž nahé tělo bylo nalezené v pustině. Měla na sobě podivné symboly, korunu z paroží a opodál se navíc našla jakási satanistická znamení ne nepodobná těm dřevěným postavičkám ze záhady Blair Witch. Veřejnost je šokována, žádá hlavu vraha a s množícími se antikřesťanskými zločiny její nervozita stoupá. Jenže detektivové se nemohou pohnout z místa.
Je jim jasné, že ten, kdo má vraždu na svědomí, nespadl z nebe. Něco podobného už kdysi musel udělat. A je jen na nich, aby vystopovali jednotlivé střípky mozaiky, které následně povedou k odhalení sériového vraha. Celé toto vyšetřování pak sledujeme retrospektivně. Z vyprávění obou detektivů v oněch výslechových místnostech. A nemůžeme si nevšimnout, že zatímco detektiv Martin Hart (Harrelson) je i po těch bezmála 17ti letech stále stejný, jeho tehdejší parťák Rush Cohle (McConaughey) jaksi sešel. Hart je typ zásadového policisty, který lpí na rodinných hodnotách a je to vlastně konzervativní muž. Oproti tomu Cohle je uzavřený podivín, který jen občas vypustí na povrch své démony, které pak musí krotit právě Hart. Ale ani on není žádným svatouškem; psychycky náročná práce si na něm vybírá daň, takže občasné upuštění páry někde mimo jeho přiznaný život vám dává tušit, že taky jeho něco sžírá. A aby toho podobenství nebylo málo, Cohle na sebe prozradí, že byl ženatý a měl dceru. Ta ale zemřela při autonehodě a manželství se následně rozpadlo. Ruku v ruce s tím nejspíš do jeho života vstoupila skepse, kterou teď šíří kolem sebe a nabourává tím Hartovi představy (nebo možná ještě výstižněji snahy) o vzorném rodinném životě.
Jak možná tušíte z řádků výše, seriál táhnou právě dva ústřední charaktery detektivů, kteří jsou na první pohled zcela odlišní. Při pohledu pod jejich sveřepnou skořápku ale můžeme vysledovat styčné body. Co když jsou oba dva jen rozdílnou verzí jednoho člověka, který měl do určité doby stejný vývoj, ale pak se něco pokazilo? A nemůžou se vlastně ještě charakterově vyrovnat? Čili vývojově dohnat jeden druhého? Uvidíme, jak s tímto potenciálem naloží tvůrci seriálu, každopádně oba hollywoodští borci předvádějí výborné výkony a McCounagheyho byste dost možná ani nepoznali. Ta tam je hřebec, který v každém druhém filmu odhaluje vypracované tělo. Tady hraje v životní formě a potvrzuje, že jeho kariéra šla za poslední léta hodně nahoru. Jeho role je rozhodně vděčnější, než ta Harrelsonova, ale i ten se před kamerou činí. Čímž se jen potvrzují prognózy o tom, že vážná tvorba a náročnější podívaná se v budoucnu může přesunout na TV obrazovku, kdežto v kinech se udrží už jen blockbusterové akčňáky a komiksárny. Dva áčkové hollywoodské herce v jedno seriálu byste si totiž ještě před pár lety nedokázali ani představit.
Celková atmosféra seriálu pak nejvíc ze všeho nepřipomíná Sedm, jak se leckde můžete dočíst, ale až pozdější Fincherův majstrštyk Zodiak. Kamera dokonale evokuje atmosféru devadesátých let v lousianských pustinách, kde víra představuje základní kámen společnosti a krom ní už ve zdejších ghettech lidem nic moc nezbylo. Tlumené barvy a šum v obraze už jen podtrhuje atmosférickou podobnost se Zodiakem, který Fincher natočil v podobném retrofeelingu; jen namísto devadesátek vykresloval léta sedmdesátá. Vyšetřování se kupředu posouvá skutečně jen po krůčcích a právě tady by se seriál mohl pokazit. V úvodních dvou dílech se takřka celou stopáž vykreslují charaktery obou detektivů a až na skutečný závěr připadá odhalení nějaké indicie. Snad se nebude tento šablonovitý postup opakovat donekonečna. Já věřím, že s postavami už jsme se seznámili, známe jejich motivy a nyní se můžeme vydat po stopách sériového vraha.
Čímž se dostáváme k mé druhé spekulaci ohledně vývoje děje; jelikož v první rovině sledujeme vyšetřování z roku 1995 a ve druhé výpovědi obou detektivů (asi) v roce 2012, někdo bude muset chytit vraha, který řádí právě v současnosti – což je nám prozrazeno na konci prvního dílu. Ale je to ten samý vrah? Jak by mohl, když detektivové ho dostali právě už v roce 1995? Tento paradox dává seriálu mysteriózní nádech s úplně novým potenciálem. Předpokládám pak, že ve vyprávění případu z roku 1995 doženeme současnost (2012), oba detektivové se dají znovu dohromady a pokusí se objasnit také zločiny ze současnosti. Podaří se jim ale po letech najít společnou řeč a vyřešit případ, který jejich životy ovlivňuje už takřka 17 let? Na zodpovězení této i dalších otázek, které seriál přináší se opravdu těším a doufám, že tvůrci nás nezklamou.
Na absolutorium si radši počkám, ale našlápnuto má tenhle seriál náramně. Milovníci temných thrillerů nejspíš dostali na nový rok nový kult.
Čili film, kterej se bude líbit úplně všem a bezesporu se stane klasikou.
Poctivej film, kterej ve vás zanechá pocit příjemně strávenýho času.
ale pořád půjde o dobrou zábavu, navíc řemeslně dobře odvedenou.
Coby film už jde o slabší kousek, na kterým si ale pořád můžete najít pozitiva.
Film dobrej tak na zalepení nudného a deštivého odpoledne. Jinak ztráta času.
když už se to nepodařilo nám.