RECENZE: Major – všepožírající systém
V Rusku je prý možné všechno. Talentovaný režisér Jurij Bykov ale tuhle posměšnou frázi rozehraje do tak mrazivé podívané, že nám z toho zase jednou naběhne husí kůže. Filmfanatic už recenzoval Bykovovu prvotinu Zhit i zatím poslední majstrštyk Durak. V obou případech byl na výsost spokojen, a tak nebude překvapením, že stejně tomu bylo i u Majora.
Ruský policista přejede dítě, obrátí se na kolegy, aby přikryli jeho pochybení a tím spustí koloběh událostí, které musí nevyhnutelně skončit tragickým vyústěním a další zbytečnou obětí.
Film je znovu natočen celkem civilně, což opět násobí jeho uvěřitelnost. Hnus ruských vyloučených lokalit a neutěšený stav tamního státního aparátu je nejpatrnější ve scénách z policejní stanice. Tam tíživá realita dopadne na diváka takřka plnou vahou. Arogance i toho nejmenšího náznaku moci je až nechutně samozřejmá a snaha vzepřít se systému bývá zpravidla rázně ukončena hned v zárodku.
Major je silným příběhem, který ukazuje, jak může i jedno jediné chybné, ale naprosto klíčové, rozhodnutí způsobit, že i celkem čestný muž se může rázem dostat do víru, který ho stáhne mezi nečestné kolegy. Ukazuje, že tohle není chyba jedince, ale systému, který s hororovou bezvýchodností zlomí každého, kdo by na něm chtěl něco změnit. A třeba i jen to, že by přijal spravedlivý trest za svoji vlastní chybu.
Bykov je mistr. Jeho filmy mají hloubku i styl a ruskému systému nastavují nepěkné zrcadlo.
Čili film, kterej se bude líbit úplně všem a bezesporu se stane klasikou.
Poctivej film, kterej ve vás zanechá pocit příjemně strávenýho času.
ale pořád půjde o dobrou zábavu, navíc řemeslně dobře odvedenou.
Coby film už jde o slabší kousek, na kterým si ale pořád můžete najít pozitiva.
Film dobrej tak na zalepení nudného a deštivého odpoledne. Jinak ztráta času.
když už se to nepodařilo nám.